Paltkoma

I dag har jag jobbat till 13 sedan har jag gjort Palt, inte fusk palten som man gör av norst"pulver" utan:

PALT ca.14 st

2 kg Potatis
3 dl Kornmjöl
5 dl Vetemjöl
1 msk Salt
500-600g Bogfläsk

Skala och riv/mal Potatisen, blanda med Kornmjölet, Vetemjölet och Saltet.
Blöt händerna och försiktigt rulla/tryck i hop till en boll, lite större än en tennisboll. Gör ett håll i mitten och fyll med tärnad Bogfläsk
Lägg i (med hjälp av en hålslev) en STOR kastrull med kokande saltat (10 l?) vatten. Koka någon minut, rör sedan försiktigt i botten så att inte paltarna fastnar. Jag brukar koka i 2 omgångar så att inte dom klibbar i hopp med varandra. 
När jag hade kommit så här långt, kom jag på att jag inte hade kokat någon lingonsylt så då blev det till att:

Kokade 1 l frusna lingon i ca.10 min tog av plattan och rörde i 2 dl Socker= Klart
Sedan var det bara att ställa fram Becel (eller någon annan smör/margarinsort) och äta. Sedan..........PALTKOMA!

Morgondagens lunch ! Tänk att en degklump kan vara så gott!

Kommentera här: