Bak och värkdag

I dag har jag latat mig, bakat och haft ännu en dag med huvudvärk.
Först blev det bullbak

Mina bullar ca50st. 225˚ 

50 g Jäst
150g Smör eller Margarin
5 dl Mjölk
1 dl Sirap
ca.15 dl Vetemjöl 

Fyllning:
200g Mandelmassa
1 dl Marsankräm
1 tsk Vaniljsocker 

Pensling:
2 lätt vispade ägg
Pärlsocker 

Smällt smöret, tillsätt mjölk och värm till 37˚.
Lägg mjölet i en bunke ( till en hushållsassistent)och smula ner jästen.
Häll dagspadet över jäst- och mjöl blandningen.
Kör med degkroken i flera minuter tills degen har en regält elastisk konsistens.
Jäs övertäckt i bunken i 30min.
Riv mandelmassan och blanda med marsankrämen och vaniljsockret.
Ta upp degen och kavla ut så tunt det går.
Bred på fyllningen, rulla ihop och skär i 1(?)cm. bitar. Lägg i formar.
Lägg formarna på 2 plåtar och jäs övertäckta i ca 30 min.
Pensla med äggen och strö på pärlsocker.
Grädda i 10 min.

Sedan kom jag på att jag skulle rulla chokladbollar. För att hotta upp dom fick ca hälften lakrisströssel, dom andra fick toffeeströssel.

Ni som har glömt receptet:

Chokladbollar
100g smällt, små kokande Smör/Margarin
1dl Socker
1 msk Vaniljsocker
3 msk kakao
4 dl Havregryn
3 msk kallt starkt Kaffe
 
Jag mixade smeten. Sedan fick den vila ett tag i kylskåpet innan jag rullade smeten till bollar.
Natti, Natti!